Neki filmski festivali su krenuli i odžavaju se uz preporučene mere, dok su pojedini definitivno otkazani poput ”Filmskih susreta” u Nišu. U prvoj kategoriji su festivali na Paliću, Vrnjačkoj Banji, Leskovcu i Smederevu, gradu gde je po treći put održan Dunav Film Fest.
Smederevo se pre dve godine ubeležilo na mapu filmskih festivala koji neguju pre svega tendenciju prikazivanja evropskih autorskih filmova, ovde konkretno iz zemalja koje povezuje Dunav, pa se u glavnoj takmičarskoj selekciji mogu videti jako zanimljiva ostvarenja i estetski iskoraci. Dunav Film Fest osim glavnog programa koji se održava u prostoru Smederevske tvrđave, ima ambiciju da grad živi sa filmom i otvara još nekoliko lokacija, gde su mogu videti i remasterizovani klasici jugoslovenskog filma u saradnji sa Jugoslovenskom kinotekom.
Ove godine, u obimom nešto skromnijem programu zbog poznate situacije sa virusom, Dunav Fim Fest održan je od 11. do 16. septembra u Malom gradu Smederevske tvrđave i na Pristaništu na Dunavu i Karađorđevom trgu. Festival je otvorio film Vadima Perelmana Časovi persijskog, reditelja istančanog stila, koji je ubeležio u svoju filmografiju nekoliko upečatljivih ostvarenja i za američku i rusku kinematografiju. U ovoj priči, smeštenoj u vreme Drugog svetskog rata, Perelman govori o snazi duha i dovitljivosti jednog Jevrejina kako bi preživeo holokaust, učeći svog potencijalnog dželata, upravnika logora, navodnom persijskom jeziku. U ovom ostvarenju blista glumac Lars Ajdinger, koji je poneo nagradu za najbolje glumačko ostvarenje festivala.
Žiri koji je ocenjivao filmove u takmičarskom programu činili su glumica Hristina Popović, reditelj Mladen Đorđević i glumac Flip Đurić.
Oni su za pobednika takmičarske selekcije i osvajača nagrade ’’Dunavska lađa’’ proglasili delo Sestrica, švajcarsko-nemačku koprodukciju koju potpisuju Stefani Šuat i Veronik Rejmond. Za najboljeg reditelja proglašen je nemački autor Kristijan Pecold koji je posle Berlinskog festivala svoj film Undine predstavio i na Dunav Film Festu. Sav u znaku vode i propuštenih ljubavi fatalnog dejstva, gde junak opsesivno traži svoju heroinu u tamnim dubinama, koje su dubine istorijskih ciklusa ali i podsvesti i zatomljenih emocija, Pecoldov film ima dobrih metafizičkih momenata, međutim povremeno ga preplavljuju talasi dosade. Autor ovih redova više je poštovao njegova ranija ostvarenja, naročito ona u kojima je sarađivao sa briljantnom glumicom Ninom Hos. Nagrada za najbolji scenario pripala je Ilji Zofinu, scenaristi filma Časovi persijskog.
Bugarska kinematografija već se jako dobro predstavila ranijih godina na Dunav Film Festu, pogotovo njihovi vodeći reditelji Petar Valčanov i Kristina Grozeva. Ove godine Vesela Kazakova i Mina Mileva, autorke filma Mačka u zidu, koje su dobile nagradu za najboljeg mladog autora, pokazuju trend velikog uspona i zanimljivosti ove kinematografije iz susedstva. Osim ove nagrade festivalski Mladi žiri (Maja Novaković, Momir Milošević, Nikola Polić) ’’Dunavsku lađicu’’ za najbolji film dodelio je filmu Undine Kristijana Pecolda, a za najbolje glumačko ostvarenje proglasio ulogu sjajne hrvatske umetnice Lane Barić u mađarskom filmu Eden.
U takmičarskom programu bilo je još odličnih ostvarenja, recimo Šarlatan, novo delo poljske veteranke Agnješke Holand, film rađen u češkoj produkciji. Specijalne projekcije imali su između ostalih filmovi Raj Andreja Končalovskog i remek-delo Pritka, vodećeg mladog ruskog reditelja Kantemira Balagova.
Od pomenutih jugoslovenskih klasika projekcije su imali Subotom uveče Vladimira Pogačića, Ciganka Voje Nanovića, Osma vrata Nikole Tanhofera, Marš na Drinu Žike Mitrovića i Oktoberfest Dragana Kresoje.
Festival je zatvorio domaći film Ime naroda Darka Bajića, u čijem je fokusu priča o Svetozaru Miletiću, borcu za prava i nezavisnost Srba u Vojvodini u vreme Austrougarske.
Autor: Goran Jovanović